tisdag 28 oktober 2014

Stora killen med många tänder!

Idag var jag och Linus med Robin till tandhygienisten på förmiddagen. Och nog för att det bara rasslat ut en massa tänder ur munnen på honom det här året,  så visade det sig till och med att han inte har en enda mjölktand kvar!! Pojken är bara 9 år och ser ut som en 13-åring i munnen. Typ. 12-årständerna är även på g och är nog klara till våren redan. Det var inte onormalt, men dock inte särskilt vanligt att redan ha bytt alla tänder mot de permanenta. Hygienisten visste inte riktigt om hon ens varit med om det förut.
Innan vi skulle gå kikade hon snabbt in i Linus mun också och han har fått sina 6-årständer han. Dock är han ju inte alls lika tidig som storebror eftersom han iallafall inte börjat tappa några tänder än och det tror jag Robin gjorde i hans ålder, eller till och med tidigare.

Jag är egentligen inte särskilt förvånad över Robins mun, med tanke på att han även kroppsligt känns äldre än de flesta av hans jämnåriga kamrater. Han är lång och har lite "manligare" kroppsbyggnad än sina lite kortare och tanigare jämlikar. Dessutom kan han vara ganska mogen i sättet emellanåt och det kan vara lätt att glömma bort att han faktiskt inte är så himla gammal... 

I övrigt var det helt okej i munnen, bara lite tandsten som hygienisten plockade bort, men inga hål på gång eller så så det var fint.



Efter besöket på Folktandvården så fick vi besök av Camilla och Rasmus. Vi åt tacos till lunch ihop och senare tog vi oss en sväng till lekparken. 

Och ikväll var det judo för Robin som vanligt på tisdagar. Mamma och Linus var med och tittade idag också. Mot slutet fick Robin ett knä i pannan ganska hårt och så blev han så där blek och fick ont i magen stackarn, men nu är han likt sig igen iallafall. Det är sånt som händer tyvärr, men än så länge har han aldrig blivit allvarligt skadad som tur är. 
Vi får se hur det ser ut imorgon, om det syns nåt. Kan hända att det blir en bula.
För övrigt så firades World Judo Day idag och vi bjöds på muffins och kladdkaka efter träningen =)  Robin orkade dock inte smaka på nåt och ville bara hem. 

Nu måste jag försöka sova. Imorgon är det arbetsdag för mig igen och Peters tur att vara ledig med killarna.
Hoppas att Linus som ligger hos mig orkar sova ordentligt i natt. Han verkar lite orolig och sprattlar till i sömnen emellanåt. Kanske är det allt han härjat idag som hans hjärna bearbetar, eller så är det nåt annat. Han har haft lite förkylning på gång. Han var täppt igår och tyckte sig inte må helt bra. Plus att han hade problem med ett irriterat öga som var lite rött och ville gegga sig. Imorse kom han in till mig kl 5:22 och kunde inte öppna det så vi fick gå upp och "tvätta" upp det. Men sen har det bara varit lite rött idag och han har inte haft ont i det heller som igår.

Jaja, det är bara att ta det som det kommer. En stund i taget. Nu tar vi natten först och sen tar vi arbetsdagen. Det kanske inte ens blir några problem att få sova hela natten heller. Och blir det jobbigt så kan jag trösta mig med att jag faktiskt bara jobbar två dagar nu innan jag ledig fyra igen =)

Godnatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar