söndag 24 januari 2016

Opererad och på bättringsvägen.

I onsdags opererades min gallblåsa bort på Torsby sjukhus. Jag och gubben kom dit strax efter 7 på morgonen och jag skrev in mig direkt receptionen öppnade 7:15. Min operationstid var lagd till klockan 8, och eftersom jag var där i så pass god tid innan så blev jag också den första som opererades för dagen. Det var så skönt att slippa sitta i väntrummet och "skrämma upp sig" innan! Jag har faktiskt varit ganska lugn med det hela mesta delen av tiden, mer än vad jag själv hade trott också. Tårarna började rinna bara strax innan jag rullades iväg, men det var också allt.
Plötsligt väcktes jag och man talade om att klockan nu var 9:40, sen fick jag ligga på uppvak i några timmar. Jag sov lite från och till. Det kändes som att så fort jag nickade till så började apparaten som mätte syresättningen att pipa och jag uppmanades att ta djupa andetag. Och det var hela tiden... Runt 12-tiden togs jag ur sängen för att prova att gå på toa, vilket gick ganska bra, men jag blev yr och illamående. Sedan fick jag ligga kvar i sängen i korridoren istället för att ge plats åt andra nyopererade i salen. Så där låg jag och dåsade tills 13-tiden. Då kom Peter som tröttnat på att vänta utanför och inte fått höra nånting om mig så han hade frågat.
13:30 fick jag gå på toa igen, men det kom inget. (Jag hade ju inte varit nödig vid 12-tiden heller, så det fanns väl inget mer att klämma ut). Det gick bra iaf och det var väl mest rörelsen man var ute efter. Jag blev inte illamående heller efter den här gången, men det kan hända att jag fick nåt i droppnålen mot det efter första toabesöket, jag minns inte riktigt.
Efter detta lade jag mig inget mer iallafall. Smuttade lite fruktsoppa i dagrummet. Bytte om till mina egna kläder. Såg på tv i dagrummet igen och väntade på kirurgen som opererat mig för samtal innan jag fick åka. Peter fick kaffe och jag fick te och smörgås. Värktabletter. Mådde lite illa igen, men det gick över.

Strax efter klockan 15 gav vi oss av hemåt igen.

Och nu har några stillsamma dagar följt. Jag har haft en del ont i operationssåren (så klart) och känt mig stel i dem. Onsdag, torsdag och fredag hade jag även mycket ont i axlarna (tydligen pga av gasen de blåst upp magen med, som gått uppåt och sprängt). Jag har kunnat sova ganska bra på nätterna iallafall och det var bara första natten som jag endast kunde ligga på vänster sida.

Idag fick jag äntligen duscha och ta bort förbanden (satte dock på nya, mindre efteråt). Såren ser bra ut, bara naveln som är ett stort gult blåmärke ;) Dock blev inte upplevelsen att få duscha så underbar som jag hade väntat mig, jag blev plötsligt svimfärdig när jag stod där och drog i mina hårt klistrade lappar. Jag kallsvettades, blev yr, illamående... Jag blev svag och darrig. Orkade knappt ens hålla vattenglaset Peter hämtade åt mig. Det blev nog för mycket på en gång kanske, nu när jag tagit det så lugnt i flera dagar? Eller vad det nu var som hände. Jag mådde riktigt kasst där en stund iaf, men det blev ju så klart bättre igen.

Eftersom jag kände mig så pass mycket bättre idag så hade jag tänkt mig iväg på bio med mina gossar idag och se "Den gode dinosaurien", men det vågade jag inte efter duschen. Men snälla mormor gick med dem istället så jag kunde vila mig ytterligare och Peter fick fortsätta att "passa" mig =)

Ny dag och ny vecka imorgon igen. Dagarna går fort och egentligen läkningen också. Jag har fortfarande lite problem att böja mig och så där, men jag märker ändå stora skillnader från dag till dag i övrigt. Nu väntar jag bara på att såret precis under bröstbenet ska läka mer också så att jag kan/törs ha behå på mig...

Så var iallafall en av våra operationer avklarade och en återstår. Nu riktar vi fokus mot torsdag och Robins operation av utväxten på skelettet. Älskade unge, det kommer bli så bra nu när vi gått igenom detta och fått läka båda två... =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar