söndag 29 april 2012

Existentiella frågor.

Livet är allt bra förunderligt ibland. Det har varit en fin dag med mycket sol, men allra längst in i själen har inte solstrålarna tagit sig idag. Det är grått och mörkt där inne. Tråkigt och oroligt. Jag är inte direkt ledsen, men jag mår på något sätt inte riktigt bra. Vissa dagar vaknar jag bara sån här...

Jag har mått mycket bättre de senaste veckorna än förut, men ibland är det något som gör att jag inte orkar. Massa tankar som flyger och far och ett obehag som inte riktigt går att bara skaka av sig hur som helst.

En del kan jag prata litegrann om, en del håller jag för mig själv då jag inte klarar att öppna mig så pass för någon att jag kan dela med mig. Det är väl någon säkerhetsspärr jag har. Och skulle jag möjligen någon gång kunna göra det så är det sällan tillfälle med barnen runt omkring eller något annat som kommer i vägen. Tyvärr gör det också att jag känner mig rätt ensam ibland eftersom jag inte har "någon" på det sättet. Även om det liksom är (ofrivilligt) självvalt. Nu blev det invecklat här va?

Jag tror aldrig att någon kan förstå mig, eller så tycker jag att mina problem är pinsamma, varvat med att jag kanske är rädd för eller inte vill höra vad andra säger om det jag känner.

Jag lyssnar gärna och försöker hjälpa om andra har problem, men när det kommer till mig själv så tycker jag att andra har så fullt upp med sitt egna och vill heller inte lägga någon tyngd på dem med min skit. Sen förstår jag inte riktigt varför någon skulle vara intresserad av mig och mitt mående heller, vilket ju säkert uppfattas som konstigt eftersom jag själv bryr mig om andra och därmed borde se att andra kan känna och bry sig om mig på samma sätt, men det gör jag inte. Jag ser det som att jag liksom står på kanten av alla andras liv, mer än att jag är en del av det (förutom för de självklara då som familjen & mamma där vi verkligen är riktiga delar av varandra).

Det är svårt att förklara, men ofta känner jag mig lite ensam på jorden och inte med i någon större gemenskap. Och tvivlar på mitt eget värde. För att jag inte vet hur andra ser eller värderar mig. För att jag känner att jag gör mitt bästa men ändå inte har något att komma med. Som de flesta så vill man nog vara betydelsefull (mer än kanske bara som förälder). Syns jag?

Och jag får lite ångest.
För att andra tränar, shoppar, bakar, sminkar sig, träffas osv. Men inte jag. För att jag är annorlunda. Och inte vill vara det men inte vill ändra mig något större heller. För jag vill ändå vara mig. Men det är jobbigt att vara det ibland. För man känner sig utanför. Lite mindre och sämre än resten. Osäker. Och passar inte riktigt in. Kan inget.

Peter säger att det är bra att jag inte är som alla andra, och att han älskar mig just för att jag inte är det. Det älskar jag honom för. Han räddade iallafall min dag med de orden. (Även om jag inte kan låta bli att undra exakt VAD som är så jävla bra med det eftersom jag har en riktig grubbeldag :P )

Nej nu får jag fundera en bra stund över om jag ens ska våga publicera det här långa skitinlägget...

14 kommentarer:

  1. Men Therese, det kunde ju lika gärna ha varit jag som skrev det här inlägget!
    Du är inte ensam. Jag känner precis likadant. Ska vi ta varandra i hand och ringa Jörg och be om remiss till en kurator?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och just det där delen du skrev om träningen och allt det där i det stycket är klockrent som jag också känner.

      Kram på dig kompis :-)

      Radera
    2. Ja det är du och jag och våra känslor... Kram <3

      Radera
  2. ♥ Man ska vara sig själv och ingen annan ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det jag är, men som jag är rädd inte ska räcka till varken för att bli sedd eller må bra... Men att vara någon annan är inget alternativ heller.

      Man får vara som man är när man inte blev sim man skulle <3 Det följer jag benhårt.

      Radera
  3. Men kära du, jag är ju åxå så där. Jag är med mig själv och gör det som jag tycker. Inte för att jag tycker om att vara ensam utan för att det inte finns nån som mig. Vem vet, vi kanske ska ta en bakdag!

    kram på dej <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är gullig du Anki!
      Fast grejen med bakningen var mer att jag varken kan baka eller laga mat typ och tycker alla verkar så bra och husliga. Själv kan jag ingenting :P

      Radera
  4. Läste någonstans att facebook och bloggar påverkar oss på det här sättet! Det är det som är det "dåliga" med det. Alla är hurtiga, duktiga, pluggar och blir något, lyckas prestera, barnen är lyckliga och glad osv osv. Tror det påverkar oss mer än vad man tror...
    Går jag till mig själv så tycker jag att det känns roligare att blogga eller skriva en statusuppdatering när jag är duktig eller när jag ska göra något skoj...

    För inte ska väl du behöva ställa dig och baka bara för att andra tycker det är skoj? Eller sminka dig om du inte tycker om det?

    Hoppas du vaknar och mår bättre imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är säkert som du säger. Men delvis bottnar det lite också IRL just i att det känns som att många vänner är mer likasinnade med varandra och jag känner att jag inte riktigt "hänger med" i allt det där och känner mig väl automatiskt lite utanför för det. Jag har inga särskilda intressen eller något särskilt som jag kan eller tycker om att göra.
      Fast det kanske är en tidig och långdragen 30-årskris som låtit mig upptäcka att "oj, jag blev ingenting, hur går jag vidare nu?" :P

      Radera
  5. Som du ser så är du inte ensam, tvärtom! Men det hjälper nog inte dig just nu ändå. Hoppas du mår bättre snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du anonyme, det vänder nog snart =)

      Radera
  6. Starkt gjort av dig att publicera inlägget, förstog ju att du kände en viss oro för det.. Jag tycker inte alls att du är "konstig" på något sätt, tvärtom tyckerj ag att du är en både klok och skärpt tjej. I vårt samhälle är vi väldigt dåliga på att ge bekräftlese, och det är något som vi alla behöver ibland.. En klapp på axeln, några uppmuntrande ord. Det visar sig ju också både på FB och i blogggar, man skriver det som är bra, allt man gjort, men säkert är det många som har sina dåliga dagar av dom också.. Sen måste jag säga att jag vet något som du är VÄLDIGT bra på, och det är att ta vara på all tid med dina barn, jag märker ju vad mycket ni gör tillsammans, och jag ser också en stark kärlek i dina ögon när dom är med... Så det vikgitaste i livet är du väldigt bra på Therese,,, Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen är mitt allt, utan dem vore jag ännu mindre för världen ;)

      Dock tror jag att jag börjar få en liten identitetskris vid sidan av mamma Therese. Vem är jag då? Och det är den delen som nog mer än andra delar behöver den där bekräftelsen. Det är nämligen hon som "inte kan nånting". (Förutom att mamman t.ex. varken kan baka eller laga någon värre mat åt sina barn och delvis har ångest för det då).

      Tack för kommentaren och kram.

      Radera