lördag 23 februari 2013

Melodifestivalen 2013: Deltävling 4

Kvällens Mello tittades på hemma hos mamma, med henne och Robin tills han blev för trött.

Vi var nog överens alla tre om kvällens förstaplacering på min lista innan Robin somnade. Här kommer den:

1. Ralf Gyllenhammar - Bed on fire
Bäst ikväll utan tvekan! En bra låt framförd av en man med bra röst. Jag tänkte både på Queen och Metallica när jag hörde den, och det föll mig ju precis i smaken. Jag gillade scenshowen och framför allt elden i pianot. Grymt bra!

2. Ulrik Munther - Tell the world I'm here
Låten var helt okej och jag gillar Ulriks röst, men sen lämnade väl framträdandet en del övrigt att önska. Det var inte så väldigt underhållande att se honom stå där och flaxa. Jag tycker nog att han ska hålla sig till att hålla en gitarr på scenen istället...

3. Robin Stjernberg - You
Först tyckte jag att låten verkade lite lam, men den kom igång, blev både bättre och mer kraftfull. Robin såg lite plågad ut när han tog i som mest, men det kan man ha överseende med. Helheten var okej.

4. Lucia Pinera - Must be love
En ganska vanlig låt, men den var bra och hon hade en stark röst som jag gillade.

5. Terese Fredenwall - Breaking the silence
En i mängden. Vi har sett och hört det här förut. En tjej med gitarr och vind i håret. Fin låttext dock, men annars inget speciellt.

6. Behrang Miri - Jalla dansa sawa
Inte riktigt min grej. Och så tycker jag nog att låtarna ska vara mest på svenska eller engelska när man ska tävla för Sverige.
Men pluspoäng för att det var glatt och fartfyllt.

7. Sylvia Vrethammar - Trivialitet
Framträdandet och låten kändes gammaldags på ett sätt som inte är något för mig. Och lite tråkigt. Men så ÄR Sylvia lite tråkig också om ni frågar mig.

8. Army of Lovers - Rockin the ride
Först ut bland bidragen ikväll och hamnade sist på min lista direkt utan att jag hört/sett de andra bidragen.
Låten hade väl möjligtvis gått an om den inte varit så enformig och jag sluppit att se dem, men nu funkar det ju inte så.
Det här var alldeles för sjukt för mig. Och löjligt. Och pinsamt. Och äckligt...

-------------------------------

Och så här röstade svenska folket:

TILL FINAL
Ulrik Munther
Ralf Gyllenhammar

ANDRA CHANSEN
Behrang Miri
Robin Stjernberg

UTSLAGNA
Terese Fredenwall (5:a)
Army of Lovers (6:a)
Sylvia Vrethammar (7:a)
Lucia Pinera (8:a)


Nästa vecka är det dags för Andra Chansen.


5 kommentarer:

  1. Therese låt hette "Breaking the silence" :)

    Varför ska Sveriges bidrag vara på svenska eller engelska tycker du? Såvitt jag vet är inte engelska ett andraspråk i Sverige. Och Sverige idag är ett multikulturellt samhälle och även de som inte sjunger på svenska är svenska invånare och representerar Sverige. Det tillför väl bara lite extra krydda att inte alla bidrag låter lika?

    Vad var det som var äckligt med Army of Lovers bidrag? Nakenheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Jag tog bort min kommentar från imorse för att jag tyckte själv att den lät mer otrevlig än vad jag ville att den skulle göra, men nu får jag inte till någon ny som låter särskilt bra heller. För att jag blev uppretad av din kommentar för att den får mig att känna mig påhoppad som att jag skulle vara mindre vetande eller att det jag tycker skulle vara fel på något sätt för att jag inte ser det på samma sätt som dig. Att jag känner så grundar sig bl.a. på hur du uttryckte "Så vitt jag vet..."

    Men jag har rätt till min åsikt och du till din utan att någon av oss har fel, och kanske ville du bara ha diskussion så jag ska för all del svara på dina frågor.

    Jag skrev att jag tycker att låtarna MEST ska vara på svenska eller engelska, och det tycker jag för att svenska faktiskt är vårt språk (multikulturella eller inte) och för att engelska ändå är ett världsspråk. Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett andraspråk här. Sen om vissa strofer skulle vara på ytterligare något annat språk så är det helt okej. Men JAG tycker att det ska vara så. Och det får jag tycka.
    Sen vill jag bara understryka att det jag pratade om helt och hållet handlade om språket och inget annat. Så den där pekpinnen om de som också är svenska invånare och också representerar Sverige förstår jag inte riktigt?
    Och det är väl inte språket det hänger på hur musiken låter? Den där extra kryddan kan vi gärna få från vilka influenser, genrer eller kulturer som helst, och jag bryr mig inte om vem som framför bidraget heller (svart, vit, röd, gul eller grön!!) men jag tycker ändå som jag gör om språket.

    Nog om det.

    Vad jag tyckte var äckligt med Army of Lovers bidrag? Ja, vad ska jag säga? Vad var inte äckligt? Jag kan inte säga att det var just nakenheten som var äcklig (och varför skulle jag tycka just den?) utan det var nog mer alltihop. Det var så sjukt att det blev äckligt i mina ögon. Osmakligt. Och Alexander Bard har alltid gett mig rysningar, för att jag tycker att han är så skum och otäck.
    Jag tyckte helt enkelt inte om att se det.

    Frågor på det? ;)

    SvaraRadera
  3. Öh. Nej. Inga frågor på det. Känns som att du verkligen tog åt dig av min kommentar och det var verkligen inte meningen att trampa på några ömma tår eller så. Jag frågade av ren nyfikenhet.

    Jag har aldrig uttryckt att jag är mer vetande än dig, det var en personlig tolkning från din sida. Inte heller har jag sagt att dina åsikter är fel. Jag bara undrade hur du tänkte. Förstår faktiskt inte varför du reagerade så starkt...? Men förlåt om jag gjorde dig upprörd.

    SvaraRadera
  4. Det var som sagt ditt uttryck angående språk och nationalitet som retade mig. Det kändes lite besserwisser... Men jag håller med dig om att det var min egen tolkning och jag är inte på något vis omöjlig utan lägger ner det här. Jag blev irriterad men vill inte vara otrevlig eller få ovänner, så även jag ber om ursäkt om jag tolkade dig helt fel.

    Och nästa gång (om du fortfarande törs kommentera hos mig efter det här) så lovar jag att inte vara så misstänksam på vad folk egentligen menar ;)

    Fred.

    SvaraRadera