torsdag 12 februari 2015

Jag hade ett givande samtal

med en sköterska på vårdcentralen nyss. Vi pratade en stund och jag känner mig nöjd med de svar jag fått. Hon förklarade om hur användandet av antibiotika ser ut nu med de nya riktlinjer som finns osv och att man ser mer till hur det ser ut med det individuella tillståndet, än att man behandlar hela familjer mm. Och Robin är inte tillräckligt sjuk för att de ska ge honom något recept utan tycker att hans eget immunförsvar kan sköta det. Han har ingen feber och inte mer halsont än han klarar av heller egentligen, även om det varit lite jobbigare på nätterna.

Så jag och Linus behöver inte ta några prover heller, eftersom vi ju inte är dåliga. Min smärta i tungan är förmodligen nån sorts förkylningsblåsor, och det är bara att stå ut med. De kommer att försvinna inom några dagar. Och det är inte så jättehemskt heller, mer störande känsla egentligen. Känns ungefär som när man bränt sig på tungan. Jag kunde undvika lite saker som t.ex. tomat som blir starkt för munnen.

De såriga utslagen i ansiktet på Robin kan vara svinkoppor, och behandlas bara genom tvätt med tvål och vatten och sen badda med klorhexidin för att försöka få dem att inte sprida sig. Och byta örngott varje dag så att han inte smittar sig själv liksom. Egen handduk och sånt har vi redan tänkt på.
Och så kör vi med kortisonkrämen bakom öronEN. Jo, det visade sig imorse att han har samma problem bakom höger öra också. Och att det kliat lite där med, men att han inte sagt nåt... Varför är oklart.

Men nu går vi all in på att ta hand om detta då. Och slappnar av eftersom det inte är något farligt, och inte behöver fundera mer på oss andra som i det stora hela ändå är "friska".

Det är tråkigt med sjukdom, men det är ju övergående, och förhoppningsvis är det avklarat och han är frisk nu till nästa helg när vi ska till Boda Borg med judoklubben. Man får se det så istället. Att när det ändå ska komma så kom det vid "rätt" tidpunkt ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar