lördag 1 februari 2014

Melodifestivalen 2014: Deltävling 1

Så var det dags igen för melodifestivalen och även i år kommer jag att följa tävlingarna.

Ikväll har jag tittat med Robin. Linus slocknade efter ett par låtar.

Här följer min rangordning av kvällens bidrag:

1. Yohio - To the end
Både min och Robins favorit, trots att han inte alls sjöng lika bra som annars. Det var som att låten och rösten inte riktigt var gjorda för varandra. Men han kanske bara var nervös, som Robin sa. (och det lät faktiskt lite bättre när han gjorde låten igen då han gått vidare till final)

2. Helena Paparizou - Survivor
Här var vi inte överens alls, jag och Robin. Jag tyckte låten började lite tveksamt, men blev bättre och bättre. Robin tyckte att den bara blev sämre och sämre.
Jag tyckte att det var något med kroppsspråket som inte passade in också, men man kan ju inte få allt.

3. Mahan Moin - Aleo
Jag gillar hennes "sort" av röst så många av pluspoängen kommer därifrån, och låten var ganska härligt glad. Uppträdandet var väl sådär.
Robin hade ingen åsikt om den här.

4. Linus Svenning - Bröder
Jag tyckte inte alls att låten började bra, men den tog sig efter en stund och blev bättre. Jag tror att det kan vara en sån låt man gillar bättre och bättre ju fler gånger man hör den också. Dock tycker jag att Linus är överskattad, även om han är väldigt duktig.
Robin tyckte att det var en bra låt och så fint att Linus verkligen visade sina känslor för sin brorsa att han nästan ville gråta. "Han ser verkligen ledsen ut också. Det var smart av honom att gå upp i Melodifestivalen med det."

5. Elisa Lindström - Casanova
Inte dåligt, men alldeles för klämkäckt och tuggummipoppigt a la Lotta Engberg på 80-90talet. 

6. Ellen Benediktson - Songbird
Mycket vacker röst, men jag tycker ju att ballader är lite tråkiga och särskilt som underhållning.
Robin tyckte att hon sjöng fint och att låten var både bra och dålig, mest bra. Han tyckte att den var bättre än jag.

7. Alvaro Estrella - Bedroom
Låten i sig kanske hade varit bättre om någon annan gjort den. Alvaro sjöng inte vackert... Och den kändes lite töntig också.
Robin: Jag tyckte att den lät bra på namnet, men nu kan man ju säga att den var sugig. Nybörjarartist.

8. Sylvester Schlegel - Bygdens son
Både jag och Robin bara gapade. Vad var det här?! Herregud så förskräckligt...
Robins kommentar var: "Hans röst är ju helt crazy. Han hör ju inte till Song Contest iallafall. Borde ingen titta på dem innan de visar upp och se om de ska få vara med?"
Illa... Han ska nog hålla sig till att vara trummis.


OCH SÅ HÄR GICK DET:

Vidare till final
Yohio och Ellen Benediktson

Vidare till Andra chansen
Linus Svenning och Helena Paparizou 

Utslagna
5. Elisa Lindström
6. Alvaro Estrella
7. Mahan Moin
8. Sylvester Schlegel

2 kommentarer:

  1. Jag gillade Yohio och Ellen :)
    Vad Sylvester hade där att göra vet jag inte :-P

    SvaraRadera
  2. Det fattade inte vi heller... Gud så pinsamt bara...

    SvaraRadera