söndag 20 november 2011

Lördagsnatten spenderades på akuten.

Natten har spenderats på akuten i Karlstad med Linusen och hans snälla farfar som fick köra oss.
Igår kväll vaknade lillen först två gånger mellan ca 19-20 och var helt hysterisk. Första gången fick Peter honom att somna om, andra gången fick jag ta med honom upp. Vi kunde inte förstå vad som var fel och efter en del om och men somnade han igen, bakåtlutad mellan mina ben i sängen. Där fick han sitta kvar tills klockan var nästan 22 och jag bestämde mig för att ta natten själv också.
Mellan den tiden och ungefär tolv sov han oroligt och vaknade flera gånger. Han verkade ha besvär med att andas hur han än låg. Det verkade liksom tungt och ansträngt, inte alls som av en vanlig nästäppa. Att andas ut verkade trögare än att dra in.
Ringde rådgivningen osv osv.

Ungefär kl 1:10 var vi framme på akuten.
4:30 var vi hemma igen.

Exakt vad det varit med honom kunde man inte riktigt säga, men att han faktiskt var bättre i andningen när vi kom in talade för att det kunde röra sig om någon form av krupp. Han fick andas in adrenalin i 2 omgångar och så fick han lite kortison, och blev ännu lite bättre. Mindre rosslig och längre andetag. Syresättningen var det aldrig något fel på trots att han var blek, och inte tempen heller.

Förutom detta upptäckte man att han har öroninflammation i höger öra så från idag blir det penicillin för hans del också, tillsammans med fortsatt nässprayning och Alvedon-intag.
Så nu har han både ögon- och öroninflammation plutten.
Kul.

Imorgon blir det inget arbete heller då, denna gång för vård av barn. Både skönt och inte. Skönt för att jag återigen har mer ont i magen själv. Och inte, just för att det är så himla tråkigt att bara vara hemma. Jag hade ju ändå tänkt mig iväg den här veckan nu när jag varit hemma en hel sådan redan... Men visst, jag klagar inte heller (förutom att det blir dåligt med cash i kassan). Det är väl alltid att föredra att vara hemma med lillhjärtat och samtidigt få lite själavård själv, än att gå till jobbet som jag ändå inte trivs på till 100%

Nu är det nog snart dags för en tupplur. Det räckte inte att sova mellan 5 och 7:45 känner jag... ;)

2 kommentarer:

  1. Nämn det här med magen för Jörg när du träffar eller pratar med honom. Så där kan ju du inte gå.

    Tur att det var ett "lättare" besök på akuten i alla fall. Hoppas ni blir bättre fort bägge två nu :-)

    P.S. Ska du ha den här ordverifieringen hela tiden?

    SvaraRadera
  2. Jag visste inte ens att jag hade ordverifiering! Jag trodde att jag tagit bort allt sånt så det skulle vara enkelt ;) Men jag får kolla på det igen då =)

    Ja jag ska tala om för Jörg om magen med.

    SvaraRadera