onsdag 23 november 2011

Vad jag gjorde i natt.

I natt har jag gått i gymnasiet, med klassrummet på min arbetsplats. Även yngsta sonen och min pappa gick i klassen (fast pappa var inte där, jag såg bara hans namn på ett papper). Och Marie. Och kanske 10-12 andra, som jag inte minns. Vid ett tillfälle när jag letade efter min plats (det var utlagt papper där vi skulle sitta, typ prov vi fått tillbaka) så såg jag ett prov med namnet Gerd Jansson på, på en tom plats. Jag har ingen aning om vem det är. Det kändes lite jobbigt att inte hitta sin plats direkt och jag kände inte alla, men slutligen fick jag sitta bredvid Marie så då kändes det bättre.
Vi hade en hemsk vikarie, som antagligen inte var lärare alls annars. En kvinna i 50-årsåldern, en sån där stroppig och säkerligen lite bitter historia. Hon gick hela tiden och muttrade över HUR HON SKULLE KLARA AV DET HÄR ENSAM och INGEN HADE SAGT ATT VI VAR SÅ MÅNGA. Smart där...
Sen ville hon ta ett möte med mig och Katarina för att lösa sina problem. Hon tog in oss i ett litet rum bredvid där hon satte sig framför en dator med ryggen mot oss och letade efter något och sa nåt i stil med: "Nu ska vi se här. Vi får ta ett möte nu."
Min mobil ringde, och jag reste mig och gick.

Plötsligt var jag ute och gick på Arvikamârten. Jag försökte kika efter något kul att köpa, men samtidigt var jag stressad för att jag började vara borta lite för länge. Och jag letade efter mamma, för hon skulle också vara där någonstans.
Jag hörde en gnällig unge på kanske 8 år eller så som bankade på ett skyltfönster och skrek på sin pappa att det var sååå tråkigt när han handlade. Sen satt han plötsligt uppe i en ställning till ett marknadsstånd och fortsatte skrika och ha sig. Jag gick emot honom och blängde de fulaste jag kunde, då blev han tyst.
Jag stressade runt lite och sen ringde min mobil igen. Det stod något konstigt, och jag var säker på att det var från skolan eftersom jag försvunnit för en ganska lång stund sedan, men det var Marie eller mamma. Jag minns inte, men personen i telefonen berättade att vikarien inte kommit tillbaka hon heller (vart hon nu tagit vägen) så det var lugnt.

Senare i samma dröm, åker jag bil med Katarina. På passagerarsidan där jag sitter ligger plånböcker, mobiler, tuggummipåsar, skräp. En del mina grejer, men mest hennes. Vi pratar om vad lika vi är, jag brukar också lägga så i min bil. Vi är på väg och ska köpa oss någon lunch, men det ska vara något riktigt gott den här dagen, annars kan det kvitta säger vi och så funderar vi på vad det skulle vara. Katarina föreslår ägg och något mer (möjligtvis bacon) men det tycker inte jag är någon fin lunch.

Vi åker på en liten gata, fortfarande på väg till affären, när vi får se min mamma tillsammans med en av mina mostrars gubbe S och mammas granne B stå utanför en villa. Någon av dem bor där, inte mamma dock. Klockan är kanske strax före 11 och jag funderar över vad mamma gör ute så tidigt, men det är fint väder så de ska nog ut och gå. Jag visste att de skulle på något möte också, men det var inte den dagen.
Vi hälsar, men de verkar inte uppfatta att jag är med i bilen. Bakom oss ser jag att S pekar finger, och jag tänker att det nog är för att det är en kommunbil vi åker i (som det plötsligt var, det var Katarinas privata till att börja med).

Tror drömmen slutar med att vi alla är tillbaka i klassrummet och att vikarien har varit borta i två dagar, så hon märkte aldrig hur mycket jag var borta. Men hon ska komma nästa dag igen och då kommer vi inte att göra det lätt för henne. Alla är jätteupprörda över hur hon kan tillåtas jobba när hon bara gnäller och muttrar och är sur på eleverna.
Det är otroligt vad mycket jag kommer ihåg från nattens dröm.
Fler detaljer jag minns är att Linus hade sin gröna Bamse-tshirt i klassrummet och kom för att sitta i mitt knä. Eller att när jag gick på marten så hade jag bara tshirt och tröjan knuten kring magen. Visst, solen sken och det var varmt för årstiden, men folk tittade ändå lite konstigt på mig.
Vikariens utseende kan jag fortfarande se framför mig med kort ljus frisyr och glasögon. Vem hon är vet jag inte, men hon ger mig lite känslan av en viss chefsfru, dock inte min.

Undrar vad allt betyder och var man får allt ifrån? Hjärnan sägs ju bearbeta allt som hänt under dagen osv, men ibland undrar jag allt hur detta verkligen går ihop sig? Jag har ju inte ens varit i närheten av att drömma om t.ex. Linus höga feber eller badhuskalaset jag och Robin var på igår. Det enda som kommer därifrån är nog att Katarina var med så pass mycket i drömmen eftersom hon och sonen var på samma kalas.

Någon som vågar ge sig på lite tolkningar? ;)


Det här var inte med i drömmen.
Spana in glasstraktorn (eller loket eller vad det är),
en kul idé måste jag säga =) Robin till höger.
Födelsedagsbarnet till vänster.


Vad drömde ni senast?


1 kommentar:

  1. Var ingen dåligt lång dröm det *s*

    Jag sov så taskigt i natt så jag drömde nog ingenting. Inget värt att komma i håg tydligen i såna fall *s*
    Får se om det går bättre nu i natt.

    Natti :)

    SvaraRadera