tisdag 27 december 2011

17 år?

Jag fick visa legitimation idag när jag köpte cigaretter på ICA Klingan.
Det händer visserligen inte särskilt ofta, kanske en gång vartannat år eller så, men när det gör det blir jag alltid lika fundersam. Okej att det är jättesvårt att se ålder på människor, men nog borde det synas att jag är över 18-strecket med ganska många år? Jag kan förstå att det är nästintill omöjligt att se om någon är 17 eller 20, men jag är ju snart 30...
Visst, man får ta det som en komplimang och försöka använda det för att dämpa den begynnande ålderskrisen som man ibland kan känna kommer smygande, men samtidigt så kan jag också känna att jag nästan blir lite stött av frågan om leg. Varför har jag dock inget bra svar på. Jag visar det inte, personalen gör ju bara sitt jobb, men det känns ändå lite smått irriterande.
Och det lustigaste av allt, och som jag funderat över många gånger, är när man räcker över körkortet och han/hon i kassan tittar NOGA på födelsedatumet och man ser hur de överlägger i huvudet: "Hmm... 1982... Jo, men hon är mer än 18..." Alltså, det är ett KÖRKORT och har man ett så är man förmodligen tillräckligt gammal för att köpa tobak också. Titta på bilden istället och kolla att det är mitt bara?? Det har hänt mig flera ggr när jag identifierat mig med körkort att personalen gör just så, men det kanske är jag som missat nåt?

Jaja, nog om det.
Lite funderingar bara.
Inte menat att gnälla egentligen, men det kanske blev lite så ändå. Kan hända man börjar bli lite av en surkärring så nära 30 man är... ;)

2 kommentarer:

  1. Jag skulle köpa glögg på systemet och skulle visa leg dagarna innan jul. Pinsamt nog hade jag inte med mitt körkort eller annan legitimation då sambon hade det kvar i sin plånbok när han skulle hämta ut ett paket åt mig...
    Då fick jag leta o se i butiken om det var någon där som kunde intyga att jag var över 20 =) Ja, jag kom hem med glöggen efter många om o men i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag får visa leg 9/10 ggr då jag går på systemet, har till & med fått visa leg 2ggr på samma dag i olika affärer då jag skulle köpa triss, trodde de skämtade då de bad om leg (på min 30-års dag)...

    SvaraRadera